دانشگاه علوم پزشکی ایران
Iran University of Medical Sciences


ارتباط دانشگاه با صنعت
سیستم مدیریت آموزشی(سما)
سامانه پذیرش دانشجوی دکتری تخصصی پژوهشی


سامانه یادگیری الکترونیکی
سیستم مدیریت آموزشی(سما)
سامانه پذیرش دانشجوی دکتری تخصصی پژوهشی

سامانه یادگیری الکترونیکی
سیستم مدیریت آموزشی(سما)
سامانه پذیرش دانشجوی دکتری تخصصی پژوهشی


اتوماسیون اداری
سامانه بایگانی الکترونیک
آموزش ضمن خدمت
AWT IMAGE
AWT IMAGE
AWT IMAGE

معرفی و اهداف

 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۶/۳/۱ | 


مقدمه:

    طی سال های اخیر در اغلب کشورهای دنیا، مبنای فرایند ارزشیابی و ارتقاء اعضای هیأت‌علمی، توانایی و عملکرد آنها در زمینه فعالیت های پژوهشی بوده و آموزش که یک جزء ضروری و یک جنبه مورد انتظار از فعالیت های آکادمیک و در واقع رسالت اصلی مؤسسات آموزش عالی می‌باشد، جایگاه خود را از دست داده است.

برای رفع این مشکل، تلاش های گسترده‌ای صورت گرفت تا با استفاده از استانداردهای مشترک، فعالیت های آموزشی، شناسایی شده و مصادیق آنها مشخص گردد تا اعضای هیات علمی به وسیله آنها مورد ارزشیابی قرار گیرند و نتایج این ارزشیابی به عنوان بخشی از ارتقاء آکادمیک آنها محسوب شود.

در ایران نیز در آئین‌نامه جدید ارتقاء (سال ۱۳۸۷)، در ماده یک بند دانش‌پژوهی آموزشی، به عنوان یک فعالیت شرطی افزوده شده و از عضو هیأت علمی انتظار می‌رود حداقل ۳ امتیاز شرطی از این بند کسب نماید.


تعریف دانش پژوهی:

۱) هر نوع فعالیت و نو‌آوری برجسته علمی در حیطه‌های کشف، آموزش، کاربرد نتایج پژوهش های اصیل و یکپارچه‌سازی اطلاعات بدست آمده از اجزای مختلف یک رشته یا رشته‌های مختلف علمی (۱۹۹۰ ، Boyer)

2) کاربرد دانش و شواهد مربوط به آموزش در فرآیندهای یاددهی- یادگیری، نقد آموزش مبتنی بر شواهد و مداخلات آموزشی هدفمند توسط فرد و مشارکت دادن نتایج و عقاید با سایر افراد (Martin, ... ۱۹۹۹)


با توجه به اینکه واحد ارزشیابی از ارکان مهم و اصلی مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی است مهمترین اهداف آن عبارتند از:

  • بازنگری ابزارهای ارزشیابی
  • بازنگری ابزارهای ارزشیابی
  • انجام ارزشیابی اعضای هیأت علمی با بهره وری از نتایج ارزشیابی جهت ارتقاء پایه سالانه و ارتقا مرتبه اساتید  
  • آموزش شیوه ارزشیابی به اعضاء و مسئولینEDO دانشکده ها 
  • فرهنگسازی جهت استفاده از شیوه های نوین ارزشیابی






کد امنیتی را در کادر بنویسید    
دفعات مشاهده: 163 بار   |   دفعات چاپ: 5 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر