دانشگاه علوم پزشکی ایران
Iran University of Medical Sciences


ارتباط دانشگاه با صنعت
سیستم مدیریت آموزشی(سما)
سامانه پذیرش دانشجوی دکتری تخصصی پژوهشی


سامانه یادگیری الکترونیکی
سیستم مدیریت آموزشی(سما)
سامانه پذیرش دانشجوی دکتری تخصصی پژوهشی

سامانه یادگیری الکترونیکی
سیستم مدیریت آموزشی(سما)
سامانه پذیرش دانشجوی دکتری تخصصی پژوهشی


اتوماسیون اداری
سامانه بایگانی الکترونیک
آموزش ضمن خدمت
AWT IMAGE
AWT IMAGE
AWT IMAGE

آموزش پاسخگو

 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۶/۳/۱ | 

اعضای واحد


مسئول واحد:  دکتر لیلا جانانی
کارشناس مسئول:سیما علیرضائی طهرانی


معرفی واحد آموزش پاسخگو
به تحقیق مهمترین اهداف دانشگاه های علوم پزشکی تربیت نیروی انسانی متخصص و کارآمد و ارائه خدمات بهداشتی درمانی متناسب با نیازهای جامعه و توجه به امکانات و شرایط موجود در جهت ارتقای سلامت است. سیاست گذاران آموزش پزشکی معتقدند که نظام آموزش پزشکی باید در جهتی توسعه یابد که بتواند ضمن بهره گیری از تازه ترین دستاوردهای علمی جهان با نیازهای جامعه نیز سازگار باشد. به کارگیری نظام آموزش پزشکی پاسخگوsocial accountable medical education (SAME) یکی از راه های نیل به این هدف می باشد.
سازمان جهانی بهداشت در سال 1995 تعریف مشخصی از پاسخگویی اجتماعی در دانشگاه های پزشکی را ارایه داد: "لازم است دانشکده های پزشکی آموزش، تحقیقات و فعالیت های خدماتی خود را به سمت پاسخ دادن به اولویت های سلامت جامعه، منطقه یا ملیت هدایت نمایند. اولویت های سلامت باید توسط مشارکت دولتها، سازمانهای سلامت، متخصصین سلامت و مردم مشخص شوند".1


تاریخچه

فدراسیون جهانی آموزش پزشکی درسال 1988 درادینبورگ باتوجه به لزوم توجه درآموزش پزشکی 12 گام اساسی برای اصلاح آموزش پزشکی را پیشنهاد کرد.
کشور ایران با ادغام آموزش پزشکی و ارائه خدمات در یک وزارت خانه و تشکیل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اولین گام درجهت آموزش پزشکی بر اساس پاسخگویی به نیازهای جامعه رابرداشت.
و وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی ناظر بر تمامی فعالیتهای آموزشی، پژوهشی و تدارک خدمات شد. این استراتژی ادغام نتایج زیر را برای سیستم به وجود آورد:

  • گسترش چیدمان و محیط های آموزشی
  • اجرای دوره گردشی خدمات اولیه بهداشتی برای تمام دانشجویان پزشکی
  • تغییر کوریکولوم بر اساس اولویت های جامعه
  • بهبود سیستم ارزیابی توانایی های حرفه ای
  • آموزش مداوم پزشکی در تمام عمر با قانون آموزش مداوم پزشکی
  • آموزش اعضای دانشگاه در مراکز توسعه آموزش دانشگاه
  • تاکید بر ارتقای سلامت، پیشگیری از بیماریها و رویکرد مدیریت خطر
  • مشارکت سایر بخشهای درگیر در سلامت در سیاستگذاری، برنامه ریزی ، اجرا و بازبینی برنامه ها

قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران ضمن محوری برشمردن سلامت کامل و جامع انسان، بهداشت و درمان را از جمله نیازهای اساسی می شناسد و دولت را مکلف کرده است تا تمامی منابع، امکانات و ظرفیت های خود را جهت تامین، حفظ و ارتقای سطح سلامت افراد کشور بسیج کند ( اصول 3،29،43 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران).
بر این اساس و با توجه به اهمیت و نیاز به این مهم، در حال حاضر در کشور ایران مراحل اجرای برنامه آموزش پزشکی پاسخگو توسط وزرات بهداشت درمان و آموزش پزشکی ارایه شده است. و چشم انداز برنامه آموزش پزشکی پاسخگو در کشور به این صورت آمده است:
"ما برآنیم تا با اجرای این برنامه، نظام آموزش پزشکی کشور را در راستای پاسخگوئی به نیازهای واقعی جامعه، و در راستای تحقق برنامه توسعه چهارم کشور در حوزه سلامت، ارتقا دهیم به گونه‌ای که در انتهای برنامه به یک ساختار مناسب و پویا در آموزش پزشکی در تمامی مقاطع در کشور دست یابیم."
هدف اصلی برنامه ارتقای نظام آموزش پزشکی کشور در راستای پاسخگوئی به نیازهای واقعی جامعه است و مراحل اجرای برنامه در کشور در 4 فاز برنامه ریزی شده است.

الف: فاز اول برنامه ( ارزیابی وضعیت موجود)
ب: فاز دوم برنامه (تدوین برنامه راهبردی)
ج: فاز سوم برنامه (طراحی و تدوین کوریکولوم و نظام پایش و ارزشیابی)
د: فاز چهارم برنامه (اجرای آزمایشی طرح) 2

بیانیه ماموریت آموزش پاسخگوی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران


دانشگاه علوم پزشکی ایران بر اساس قانون اساسی جمهوری اسلامی که سلامت کامل جامعه و انسان را به عنوان محور بر شمرده شده است و در راستای سند چشم انداز 20 ساله که مشخصات جامعه سالم ایرانی را "....برخوردار از سلامت، رفاه، امنیت غذایی، تامین اجتماعی، فرصت های برابر، توزیع مناسب درآمد، نهاد مستحکم خانواده، به دور از فقر، فساد، تبعیض و بهره مند از محیط زیست مطلوب" توصیف می کند و با توجه به سند ملی برنامه چهارم که بیان می نماید "نظام جامع سلامت به منظور پاسخ به نقش ها و نیازهای جدید، توانمندسازی نیروی انسانی موجود و تربیت نیروی انسانی جدید اصلاحات آموزشی به عمل خواهد آورد" بر این باور است که آموزش و پژوهش باید در راستای نیازها و اولویت های جامعه باشد تا بتواند خدمات جامعی را به صورت عادلانه در دسترس مردم قرار دهد و در این زمینه خود را در برابر مردم، اساتید و دانشجویان مسئول می داند.
واحد آموزش پاسخگو (SAME) دانشگاه علوم پزشکی ایران فعالیت خود را در مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی دانشگاه آغاز نموده است و مسئولیت هدایت، نظارت و حمایت از برنامه های آموزش پاسخگو را وظیفه خود می داند و با استفاده از حمایت های وزارت بهداشت، دانشگاه و همکاری گروه های آموزشی، برنامه ریزی و اجرای برنامه های آموزش پاسخگو به جامعه را هدایت می نماید تا دانش آموختگان توانمند برای اداره نظام سلامت کشور به جامعه وارد گردند.


اهداف آموزش پزشکی پاسخگو


  • جهت دهی گروه های آموزش پزشکی در جهت ارتقای سلامت و پیشگیری
  • هدایت گروه های آموزشی ذیربط در جهت تعیین اولویت های مشکلات سلامت منطقه تحت پوشش دانشگاه
  • هدایت گروه های آموزشی ذیربط در جهت تدوین حداقل های لازم یادگیری در برنامه های آموزشی دانشجویان در عرصه
  • هدایت گروه های آموزشی ذیربط به منظور تعیین فیلد و محیط مناسب آموزش در عرصه
  • هدایت گروه های آموزشی ذیربط در جهت ارتباط تنگاتنگ با مدیریت سلامت جامعه و معاونت بهداشتی و سایر سازمانهای ارائه دهنده خدمات سلامت ( شهرداری و صدا و سیما ....)
  • هدایت گروه های آموزشی ذیربط در جهت تولیدات دانش در حوزه سلامت به منظور ارتقای آگاهی عمومی جامعه
  • توانمند سازی مدیران و اعضای هیئت علمی به منظور اجرای برنامه آموزش پاسخگو از طریق برگزاری کارگاههای آموزشی
  • پایش و ارزیابی اجرای برنامه های آموزش پاسخگو

 


 1Boelen C, Heck JE. Defining and measuring the social accountability of medical schools. eneva: World Health Organization, 1995:3. 


 2http://edc.behdasht.gov.ir/uploads/180_366_Barnameh_Pashokhgo.htm

     


   نمودار سازمانی شورای راهبردی دانشگاه 

 



کد امنیتی را در کادر بنویسید    
دفعات مشاهده: 201 بار   |   دفعات چاپ: 11 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر