دانشگاه علوم پزشکی ایران
Iran University of Medical Sciences


ارتباط دانشگاه با صنعت
سیستم مدیریت آموزشی(سما)
سامانه پذیرش دانشجوی دکتری تخصصی پژوهشی


سامانه یادگیری الکترونیکی
سیستم مدیریت آموزشی(سما)
سامانه پذیرش دانشجوی دکتری تخصصی پژوهشی

سامانه یادگیری الکترونیکی
سیستم مدیریت آموزشی(سما)
سامانه پذیرش دانشجوی دکتری تخصصی پژوهشی


اتوماسیون اداری
سامانه بایگانی الکترونیک
آموزش ضمن خدمت
AWT IMAGE
AWT IMAGE
AWT IMAGE

رسالت و اهداف

 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۶/۳/۱ | 
 
مقدمه
مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی بخشی از معاونت آموزشی دانشگاه محسوب می گردد. این مدیریت فعالیت  خود را در راستای رسالت و مأموریت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران و در چارچوب برنامه راهبردی معاونت آموزشی دانشگاه انجام می دهد.
تاریخچه فعالیت این مرکز به سال 1370 باز می‌گردد. نخستین کارگاه آموزش پزشکی در سال 1370 در دربندسر و به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار گردید. موضوع اصلی این کارگاه، مدیریت آموزشی و برنامه‌ریزی برای ارتقا و پیشبرد اهداف آموزشی در گروه‌های مختلف دانشکده‌های وابسته بود. این کارگاه مقدمه‌ای شد برای این‌که در دانشگاه علوم پزشکی ایران دفتری به نام دفتر نظارت و ارزیابی راه‌اندازی شود. هسته اولیه مرکز مطالعات و توسعه آموزش در دانشگاه‌، متشکل از خانم‌ها دکتر بیابانگردی، دکتر شجری، خانم شکرآبی، و آقایان، دکتر سلطانی، دکتر رضایی، دکتر فرتوک‌زاده و دکتر سلمان‌زاده بود که با حمایت معاون آموزشی وقت (آقای دکتر لطیفی) فعالیت‌ خود را به‌صورت رسمی آغاز کردند. این مرکز یک مرکز همکاری مشارکتی محسوب می‌شد و در ساختمان مرکزی دانشگاه ایران مستقر بود. نخستین فعالیت‌های این مرکز برگزاری کارگاه‌ها مختلف آموزشی برای اساتید درون‌ دانشگاه و سپس برای سایر دانشگاه‌ها بود. هدف این دفتر ارتقای کیفیت آموزش مبتنی بر مبانی نظری آموزش بود. به منظور نیل به این هدف، این دفتر فعالیت های چندی را انجام می داد. مبنای اصلی این فعالیت‌ها غنی‌سازی آموزش و ارائه مشاوره‌های آموزشی بود. بین سال‌های 71 تا 73، این مرکز، در زمره نخستین مراکز توسعه آموزشی بود که تمامی اعضای هیئت علمی خود را در کارگاه‌های مقدماتی آموزش پزشکی با مفاهیم پایه در این حوزه آشنا کرد. در سال 1373 با پیشنهاد این مرکز و پذیرش وزارت متبوع، اولین همایش کشوری آموزش پزشکی به‌منظور آشنا ساختن مسئولین دانشگاه‌ها با علم آموزش پزشکی برگزار گردید. پس از آن نیز قسمت عمده فعالیت‌های این مرکز تا سال 1380 معطوف به برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای سایر دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور بود. بین سال‌های 1375 تا کنون، اعضای هیئت علمی این مرکز علاوه بر این‌که به‌عنوان یکی از مراکز مجاز تربیت نیروی انسانی برای سایر دانشگاه‌ها در قالب دوره‌های کارشناسی ارشد آموزش پزشکی به فعالیت مشغول بودند، در برنامه‌های کشوری نیز نقش ارزنده‌ای ایفا نمودند. از جمله در تدوین برنامه رتبه‌بندی دانشکده‌های پزشکی در سراسر کشور و تدوین چارچوب بازنگری برنامه‌های درسی در وزارت بهداشت، به‌طوری‌که هم‌اکنون کلیه برنامه‌های درسی در مقاطع مختلف در دانشگاه‌های علوم پزشکی با استفاده از چک‌لیست‌های چارچوب مذکور مورد بازنگری قرار می‌گیرد.
هم‌اکنون این مرکز به ارائه خدمات چندی در حوزه توسعه و آموزش علوم پزشکی می‌پردازد. انتشار کتب علمی در این زمینه و ارائه خدمات مشاوره‌ای به‌دیگر دانشگاه‌ها از جمله فعالیت‌های این مرکز می‌باشد. انجام فعالیت‌های مربوط به برنامه‌های آموزش مداوم به‌ صورت حضوری و غیرحضوری ونیز همکاری در آموزش دانشجویان دوره کارشناسی ارشد و دکترای آموزش پزشکی از دیگر فعالیت‌های این مرکز است.
دفتر مطالعات و توسعه آموزش پزشکی دانشگاه به‌عنوان بازوی اجرایی و مرکز تفکر برای اخذ تصمیمات در زمینه برنامه‌های آموزشی دانشگاه نیز انجام وظیفه می‌کند. به‌این ترتیب، این دفتر هم‌زمان یک مرکز آکادمیک علمی و یک مرکز خدمات آموزشی می‌باشد و در جهت پشتیبانی از تصمیمات و برنامه‌های آموزشی دانشگاه نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کند.

رسالت
مدیریت مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی ساختاری است از مجموعه معاونت آموزشی که در راستای رسالت آموزشی دانشگاه و با توجه به ارزش‌‌های حاکم بر جامعه و ارتقای سطح سلامت، هدایت فرایند آموزشی دانشگاه را به‌عهده دارد و با بسترسازی مناسب درون دانشگاه ضمن ارتقای توانمندی دانشجویان، اساتید و کارکنان با انجام برنامه‌ریزی، آموزش مداوم، ارزشیابی، پژوهش و بازنگری برنامه‌های آموزشی، زمینه لازم را برای تولید و توسعه علم فراهم می‌سازد. این مرکز به‌منزله بازوی اجرایی مرکز تحقیقات آموزش پزشکی دانشگاه انجام وظیفه خواهد کرد.

دورنما
مدیریت مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی در راستای دورنمای دانشگاه درجهت کسب جایگاهی برتر در حیطه‌های آموزشی در سطح ملی و بین‌المللی، پیوند خود را با مراکز علمی و مطالعاتی بین‌المللی برقرار نمود و بهره‌برداری از نتایج پژوهش‌های کاربردی در زمینه آموزش علوم پزشکی در سطح ملی و بین‌المللی به‌عنوان یکی از مراکز همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی در زمینه آموزش پزشکی مطرح گردد. در این راه از ظرفیت‌های مرکز تحقیقات آموزش پزشکی نیز استفاده خواهد نمود.

اهداف مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی
دانشگاه‌های علوم پزشکی غالباً با مشکلات عمده زیر در تربیت نیروی انسانی مواجه می‌باشند. مهم‌ترین این مشکلات عبارتند از:
1) کمبود مدرسین توانمند و واجد شرایط در همه مقاطع و رسته‌های تحصیلی
2) کمبود امکانات آموزشی و کمک‌ آموزشی در ارتباط با برنامه‌های مختلف آموزشی
3) عدم برخورداری از برنامه‌های آموزشی و طرح درس مدون در انطباق با نیازمندی‌های جامعه به‌گونه‌ای که فارغ‌التحصیلان غالباً قادر به انجام وظایف حرفه‌ای، درمان و پیشگیری از بیماری‌های شایع جامعه خود نیستند.
4) عدم هماهنگی بین گیرندگان خدمات (جامعه) و ارائه‌ دهندگان خدمات (فارغ‌التحصیلان و مدرسین و مربیان دانشگاه‌ها مراکز توسعه آموزش باید بتوانند پل ارتباط میان مراکز تربیت نیروی انسانی و ارائه خدمات در جامعه را برقرار کنند و شکاف موجود بین این‌دو را مرتفع سازند.
با توجه به آنچه گفته شد، اهداف و وظایف مدیریت توسعه و آموزش علوم پزشکی به‌شرح زیر می‌باشد:
1) برنامه‌ریزی درسی
2) تربیت مدرسین
3) ارزشیابی
4) تحقیق
5) آموزش مداوم
6) تربیت دانشجویان آموزش علوم پزشکی

ساختار مدیریت توسعه و آموزش علوم پزشکی

مدیریت توسعه و آموزش علوم پزشکی در حال حاضر، دارای واحدهای ارزشیابی، برنامه‌ریزی آموزش، پژوهش در آموزش، رسانه و انتشارات، رشد و بالندگی اعضای هیئت علمی، و آموزش پاسخگو است. همچنین دفاتر توسعه آموزش دانشکده ها، بیمارستانها و مراکز تحقیقاتی دانشگاه علوم پزشکی ایران با این مدیریت همکاری دارند. این دفاتر در دانشکده های پزشکی، پرستاری و مامایی، علوم توانبخشی، پیراپزشکی، دانشکده بهداشت روان و علوم رفتاری، غدد درونریز و متابولیسم، مدیریت و اطلاع‌رسانی، مستقر هستند. شایان ذکر است که گروه آموزش پزشکی که در دو مقطع کارشناسی ارشد و دکترا به تربیت نیروی متخصص در حوزه آموزش علوم پزشکی می‌پردازد نیز در ارتباط نزدیک با این مدیریت فعالیت دارد.


کد امنیتی را در کادر بنویسید    
دفعات مشاهده: 201 بار   |   دفعات چاپ: 4 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر